Thursday, September 17, 2009

BUKA PUASA DGN TIGER ALKOHOL


Satu pendedahan... kisah benar, restoran di negara kita Malaysia yang majoritinya umat Islam, ada yang masih tidak sensitif dan faham dengan maksud makanan halal, ibadah berpuasa, beramal untuk Tuhan... mencampuradukkannya dengan minuman alkohol yang haram lagi memabukkan.

Lihat 'gambar', papan notis minuman keras 'Tiger Beers' mengiklankan menu berbuka puasa. Ini di salah satu restoran di Subang Airport, iklan juadah berbuka puasa di bulan Ramadhan. Menu berbunyi, "*TIGER FC, BERBUKA PUASA, *HOME MADE BURGER, *DATES, *FRESH FRUITS, *CREAM CERAMEL *FRESH BARLEY, *RM18.00 NETT, * TIGER BOTTLE

Persoalannya, adakah disengajakan?, adakah pengurusan restoran tidak ada pengetahuan, di mana penguatkuasaan agama, adakah tidak ada papan kenyataan lain? Tugas kami yang nampak... tegur dan didik.

Di Negara China, di restoran-restoran pendalaman di bandar-bandar kecil (yang dikatakan restoran Muslim) memang kedapatan restoran tersebut menyediakan menu pelbagai makanan halal termasuk menyediakan minuman keras, frame ayat-ayat Quran terpampang jelas, tetapi ada 'section' menyediakan pelbagai minuman keras. Walaupun tidak dinafikan ada komuniti Islam yang mengamalkan cara sebenar restoran makanan halal.

Hmmm... ini di Malaysia yang telah 50 tahun merdeka, agaknya pemerintah kena kerja kuat lagi buat dakwah dan pendidikan kepada rakyat umat Islam dan belum Islam.

Tidur tak lena...

1 comment:

ruhuljadid said...

Masyaallah.... ukar dpercayai dlm Malaysia.. masih wujud suasana ini... ayuh para syababulmuslim tugas berat menanti antum semua...