Sunday, July 11, 2010

TAZKIRAH 5.45PAGI "JOM UBAH GAYA HIDUP"

Ini tazkirah, satu tanggungjawab yang diberikan pada saya jam 12 mlm tadi. Tuan-tuan sakelian, mari kita berubah gaya hidup... ke arah rutin taqwa harian bagun jam 4.30pagi seperti hari ini... ayuh kita laksanakannya secara harian... sekiranya mahu bagun awal maka tidurnya juga perlu seawal jam 11.00 malam.

Ngapa perlu ubah gaya hidup? sebab mahu mengumpul sebanyak bekalan amal di dunia untuk ke akhirat. Mari kita ingatkan mati, apabila sesorang hamba telah meninggal maka hanya tiga (3) perkara yang akan tinggal, iaitu amalan soleh, sadaqah jariah dan anak-anak soleh yang mendoakannya. Ini hadith.

Saya ada satu cerita kisah benar, semasa saya melawat mangsa tsunami di Aceh, hajat tidur di rumah Pak Ali Sabi, pesara dan penasihat mahkamah syariah Aceh Nagroe Darussalam, orang alim... ya! kamu mesti tidur awal... jam 4pagi nanti saya kejut. Setepat jam 4 saya dikejutkan, lalu kami bersolat tahajud dia imam dan saya makmum di ruang tamu, isteri dan anak perempuanya juga jadi makmum tapi nun jauh di ruang legar dapur.


15 minit sebelum subuh masuk, kami berempat beredar dengan kenderaan ke masjid Agung Ar-Rahman solat subuh berjamaah. Semasa perjalanan kedengaran Radio Masjid Ar-Rahman memperdengarkankan tilawah al-quran.

Ayuh! ubah gaya hidup kita untuk mengimarahkan masjid dan surau-surau di tempat kita masing-masing. Ambil kesempatan dari pemasyhuran IKRAM tahun ini untuk kita ubah gaya hidup kita untuk banyak beramal.

Bekalan untuk akhirat tidak termasuk pangkat yang manusia terima didunia,umpama pingat anugerah PJK atau PKT dsbnya,(yang ada beberapa ikhwah dan saya menerimanya semalam...) tetapi akan bermanafaat untuk dijadikan alat untuk beramal.


Saya akhiri tazkirah ini dengan satu hadith, sabda rasulullah, "Bertaqwalah kamu kepada Allah walau di mana kamu berada, ikutilah perbuatan maksiat dengan kebaikan nescaya ia akan menghapuskan dosa dan berakhlaklah dengan akhlak mulia kepada sakelian manusia.

Sekian. Kita istighfar dan doa moga Allah berkati hidup kita.

1 comment:

BLOGGERS JIM PENANG said...

budaya sekarang, tidur lewat, bangun lewat kerana berdakwah hingga jauh malam...